Itthon - Belföldi Utazási Magazin

  • A betűméret növelése
  • Alapértelmezett betűméret
  • A betűméret csökkentése
Főoldal

Aszfalt – csíkok

altAki már próbált egy hatsávos autóúton felfestett sávok nélkül közlekedni, tisztában lehet vele milyen érzés ez. Sok európai országban szokás, hogy az utat nem osztják közlekedési sávokra: mindenki menjen, amerre lát. Nálunk szerencsére a tájékoztatásnak eme formája kötelező, de ettől függetlenül a nagy forgalom és az idő sokszor eltünteti a határozott fehér vonalakat, nyilakat és zebrát az utakról. Ekkor lépnek színre az utak festőművészei…


A budapesti utakon évente 200 millió forintot költenek a megkopott útburkolati jelek felújítására. A jelek előbb-utóbb mindenképpen megkopnak, a forgalmasabb helyeken szinte el is tűnnek. Az FKF Zrt. ebből a keretből mintegy 40 ezer négyzetméteren újítja fel a megkopott zebrákat, stop vonalakat, a sávokat elválasztó szaggatott vonalakat és a záróvonalakat.
Persze nemcsak az idő és a forgalom, hanem az útfelújítások, a kátyúk eltüntetése után is nagyon gyakran kell javítani a festést. Főképpen azokon a helyeken, ahol a forgalom biztonsága ezt különösen megkívánja. Egy-egy „stop” felirat vagy közlekedési előjelző hiánya – különösen a turista szezonban – olyan balesetveszélyes helyzeteket teremthet, amelyek megoldása nem szenvedhet halasztást.
A közterület-fenntartók ezeket a munkákat áprilistól októberig folytatják. Lehetőség szerint olyan időszakokban, maikor legkisebb a forgalom. Tehát főképpen éjszaka.
A munka háromféle technológiával zajlik. A legegyszerűbb – és egyben a legkevésbé tartós – eljárás a festés. A szürke aszfaltra felvitt fehér festék négy-nyolc hónap alatt annyira megkopik, hogy utána ismét ki kell küldeni a festékszóró gépeket. Sokkal tartósabb eredmény hoz a thermoplasztik. Ekkor a jelek 3-5 milliméteres vastagságban kerülnek az útra. Ez az eljárás - a forgalomtól függően – akár 5 évig is látható jeleket hagy maga után.
Ennél is jobb az úgynevezett hidegplasztik. Ezt a festékanyagot nemcsak rákenik az útburkolatra, hanem a gép sokkal vastagabb rétegben bele is dolgozza a felületbe. Ezt az eljárást idén kezdte alkalmazni a Fővárosi Közterületfenntartó Zrt. Mivel a tartósság több pénzbe is kerül, ezért a közlekedésbiztonság szempontjából legfontosabb helyeken alkalmazzák: olyan gyalogátkelőhelyeken, ahol a legnagyobb veszély fenyegeti a gyalogosokat.
Az idei szezon alatt a legforgalmasabb helyeken dolgoznak az útfestők, mint Budán a Hegyalja, a Budakeszi, a Hidegkúti út, a Margit körút, a Bécsi, a Szépvölgyi, a Szentendrei, a Bogdáni, a Németvölgyi, a Zugligeti, a Bartók Béla, a Budafoki, a Budaörsi, a Sasadi, a Tétényi út és a Móricz Zsigmond körtér. A pesti oldalon a festőgépek az Árpád utat, a belvárosban a József Attila és az Október 6. utcát, a Kossuth Lajos és a Roosevelt teret, a Nagykörutat, az Andrássy és a Bajcsy-Zsilinszky utat újítják fel. A külső kerületekben – többek között - az erősen megkopott Kőbányai utat, a Váci utat, a Hungária és Könyves Kálmán körút egyes szakaszait, a Fehér és Jászberényi utat, a Gyömrői, Egressy, Fogarasi, Kerepesi, Thököli utat fogják ellátni új útburkolat jelekkel.
Fontos, hogy az autós és buszos turisták által leginkább látogatott helyeken is egyértelműen olvashatók legyenek a közlekedési jelzések. Ezért aztán nem maradhat ki a sorból a Hősök tere és környéke, vagy a Ferihegyre és a városból kivezető fontosabb utak, mint a Gyömrői, Nagykőrösi, Nagytétényi, Szabadkikötő, vagy a Szentmihályi út.
Napközben négyen dolgoznak az utakon, ők a legsürgősebb munkákat végzik el. A tizenkét fős brigád éjjel járja a fővárost. Az FKF nemcsak az útburkolat jeleinek megújítását végzi. A társaság feladatai közé tartozik a 140 ezer budapesti KRESZ-tábla karbantartása, sőt a városban található 90 kilométernyi szalagkorlátot is ellenőrzik, hiszen ezek a közlekedés biztonságának kiemelten fontos tartozékai. Autóstársaink – főképpen a hétvégi időszakban – előszerettel tarolják le ezeket és azt nem kell hangsúlyozni, hogy – mondjuk egy felüljárón – milyen veszélyekkel jár egy-egy hiányzó korlát.
A munkavégzés még a gyér éjszakai forgalomban is elég veszélyes. Sokszor hiába a villogó sárga fény, a fényvisszaverő mellény egyik-másik autós 90-100 km-es tempóban száguld el a brigád mellett. Valószínűleg csak a következő szalagkorlát szab határt az ámokfutásnak.
Ekkor azután kezdődhet az útfelújítás elölről.

 
Főoldal

Oldalainkat 1 vendég böngészi
Tagok : 98
Tartalom : 70
Tartalom találatai : 254480
Milyen lett az oldal?
 

Hirdetés

Hirdetés